Monday, August 01, 2005

Mats, Håkan, hattar och en mp3 fil

Jag trodde att Embassykonserten skulle bli helgens 'musikupplevelse' men så blev det inte. Precis när avgörandet över veckans finalister skulle avgöras av mig i sängen började reprisen av Allsång på Skansen och de lyxiga männen från Göteborg fick se sig omkörda av Mats Paulson, som för er som inte vet det är en gubbe med hatt, och sen Håkan Hellström som är en kille med hatt. De har alltså relativt moderiktiga hattar båda två och det är nog därför de tycker så mycket om varandra. Alla kan vi förenas beroende på vad vi har på huvudet. Brats är kompisar för att de slickar sitt hår bakåt, jag och min morfar var polare eftersom vi båda hade gubbkeps. Just det där med hattar är ju inte så viktigt men det är sant. I vilket fall som helst var det så fint när Håkan och Mats sjöng 'Visa vid vindens ängar' tillsammans. Först tyckte jag att Mats Paulson verkade lite trött och det kändes som att Håkan skulle stjäla showen men det blev tvärtom. Ungefär halvvägs in började Mats gubbwaila så fantastiskt. La, la, la, la, la, raj, raj, ra, ra, ra! Det var ren och skär glädje och kärlek. Ungdomen och ålderdomen förenad. Jag vet inte om jag har gått och blivit för skör på gamla dar eller om det beror på att jag var bakfull och trött men det var så vackert att jag var tvungen att fälla en tår, av glädje då. Världen är allt bra fin ibland. Jag säger om livet som Mats Paulson sa till Håkan: I löv jo.

Du kan kolla på hela spektaklet här och du kan lyssna på Mats Paulsons kärlekslåt 'Kapten Hellströms Salsa' här. Kanske är det inte världens bästa låt men kärlekssånger män emellan finns det alldeles för få av.