Wednesday, July 27, 2005

Service är ett väldigt bra skivbolag. Världens bästa?

Igår kväll försökte jag lära mig lite mer om hur man gör musik på dator efter fantastiska tips från Billy Rimgard. Det är inte som att jag känner honom men jag frågade eftersom han gör den finaste elektroniska musiken i Sverige just nu och verkar vara sympatisk och det. Samtidigt som jag satt där visade någon kanal reklamen för EMI´s samlingsskiva 'Ölhävarrock'. I reklamen säger en gubbe att den här samlingsskivan passar mig eftersom deras skivor passar ju alla. "Just den här skivan, och 'Raggarklassiker' då, passar män men vi har en skiva som heter 'Tjejfesten' också och den tycker flickorna om". Helvette EMI. Sex Pistols bad ju er att ni skulle skärpa er för länge sen. Tjejer lyssnar inte på tjejfestmusik och killar lyssnar inte på ölhävarrock. Kanske vet de också om det i sina hjärtan men valet verkar inte alltid bli att följa det i så fall.

Från en annan del av Sverige skickar skivbolaget Service ut ett nyhetsmail som bland annat innehåller det här:

"På flera sätt är Some Indulgence den perfekta avslutningen på historien om Service. Du kommer förstå när du hör den. Att jag nämner det beror på att det har varit frestande att gripa tillfället. Man har, som jag själv, kunnat tvivla på att Service skulle kunna utvecklas eller över huvud taget kunna fortleva med värdighet eller syfte efter att ha släppt några av tidernas främsta svenska artisters debutskivor. Hur gå vidare utan att stangera? Och när resten av kulturen till stor del tycks vara i en halvt apatisk, halvt korkad fas? Bäst att försvinna medan tid är, sopa igen spåren, svälja nyckeln och sticka? Men efter noga övervägande har ett intressantare beslut fattats: Service kommer fortsätta: muteras, anpassas, utvecklas, ytterligare förflyktigas, mångfaldigas. Vi har transparenta men lätt tonade planer. Vi kommer ha kul. Vi kommer garva. Etc "

Jag älskar Service. De är smarta, de är roliga och de är förhoppningsvis en bild av framtiden.

Ölhävarrock är en om inte värdig men självklar avslutning för tron på någon som helst intelligens i det som kallas 'storbolag'. Deras perfekta avslutning började redan så fort alla fick internet vilket möjliggjorde att de kreativare skivbolagen kan sälja sina skivor och mp3or själva samtidigt som den fina skivbutiken dotshop öppnade. Storbolagen kämpar lika hårt för att motarbeta kreativiteten och inte förnya sig som skivbolag som Service, Rabid och Hybris kämpar mot idiotin och för utvecklingen. Jag måste lära mig det där musikprogrammet nu så att jag också kan hjälpa till. Det verkar som att Embassys Some Indulgence kommer den 31e augusti. Det kommer bli årets ep. Vi kommer dansa, skratta, häva öl och cykla till den. Det skulle på något sätt även bli den perfekta avslutningen på bearywhite eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska tjata om i varenda inlägg efter det.

"Vi har ny musik på gång. Vi kommer snart presentera ny svensk musik du inte visste fanns. Som vanligt. Det blir kul för alla.
Och vi vill höra mer från er: vi vill ha kontakt med brillianta formgivare och filmare. Ja, alla som är brillianta förresten."


Some Indulgence Live - en present från min vän och bandkamrat Salvatore