Friday, October 21, 2005

Yatta Yatta Yatta Yatta Yatta Yatta Yatta!

"It's so easy, happy go lucky" "ku ku ku ku hoss hoss hoss hoss" och så refrängen, refrängen! yatta, yatta, yatta, yatta. Det handlar antagligen om dig och mig. Det är en låt som kommer rädda världen, med en video som Stakka Bo inte ens kunde gjort om han varit kul på riktigt. Om jag förstår det rätt heter genierna Green Leaf. De använder en trummaskin , bara körer och lite tvspelsljud på ett klart intressantare sätt än när Björk fick för sig att hon skulle vara sin egen gosskör häromsistens. Jag tror de säger fuck you på slutet också till alla oss som tycker japaner är skojiga. Det låter som det. Yatta betyder ungefär Alright! och Green Leaves framförde sin hit först gången i det förmodligen briljanta programmet 'Silly Go Lucky'. Givetvis blev det en enorm succé och de sålde trippel platina (skitmånga skivor) på en vecka. Sången handlar om att vara glad och att gilla ungefär allt i hela universum. Det är ett slags lyckoanthem. Det senaste i Yatta trenden är animeserien Yatta. Svenska artister som borde få en egen serie är Embassy (en seglingsserie där de kryssar och jippar och säger fina saker till vackra flickor samtidigt som de dricker chardonnay), Tough Alliance (en omoralisk serie som alla har en viss hatkärlek till, i första avsnittet slår de medlemmarna i Hello Saferide och Lars Winnerbäck med ett baseballträ, sen läggs det ner av svt. De gillar nämligen dem) och Mr Suitcase (en mer episk och socialrealistisk Dilbert med inslag av drömsekvenser där Mr Suitcase flyr från kontoret för att dansa i rök och laser tillsammans med mig och Armin Van Buuren). Everybody go yatta! som japanerna skulle sagt.

Green Leaves-Yatta! (video) (ett enormt tack till Maja som introducerade mig till Yattavärlden där jag lever nu)