Wednesday, August 31, 2005

Berlitz, mitt sämsta livsstilsmagasin


Det var ett tag sen vi sags sist och det ar inte utan gladjetarar i ogonen jag sager: Hej allihopa! Jag har goda och daliga nyheter. De daliga forst. Den Japanska Tanten bestamde sig i sista sekunden for att kopa en liten skrubb i Tomelilla dar hon exklusivt saljer sina favoritratter bananer, papaya och fajitas. Hon kommer inte vara med oss pa ett tag men om jag kanner henne ratt sa kommer hon troligtvis starta en egen blogg som kommer handla om precis det. Den goda nyheten ar att jag kopt en Toyota Tercel med bla eldflammor. Det ar det fulaste jag nagonsin agt i hela mitt liv sen mina chinos fran hogstadiet men kanslan av att vara vilsen pa en motorvag i Kalifornien till tonerna av Racing in the streets ar ratt fint. Igar forsokte jag utforska San Diego lite med hjalp av den Berlitzguide som jag fick av min syster innan jag akte hit. Jag antar att livet ar ratt trakigt for de turister som forsoker skapa ordning i oredan det innebar att resa genom den boken. Det var inte sa mycket som fanns i verkligheten ens men man kunde bl.a lara sig fraga var konsulatet ar. Man uttalar det "Wheis di konsuleit" bara sa ni vet. Berlitz ar en skojig kille. Jag tror inte guidebocker fungerar for oss eller for mig for vi vet precis hur verkligheten ser ut pa riktigt. Det ar inte lyxrestauranger, skicka ett vykort hem med information de redan kommer ha nar det kommer fram, Legoland San Diego, taxifarder och wheis di konsuleit. Ganska ofta ar det istallet en ratt harlig rora av att vara hungrig, forsoka kopa ett skitdyrt telefonkort for att forsoka fa tag pa den man ar kar i hundratusentals mil bort, kunna gora vad som helst aven om man ar ratt forlorad pa vagen och fantastiska och hemska manniskor som finns overallt. Jag kanner mig ratt vilsen just nu och det gor sakert du ibland ocksa men det ar svart att hitta fina saker om man inte irrar runt lite forst och det skulle inte finnas manga bra popsanger om inte folk var lite ledsna och forlorade ibland.

Tills vi ses igen kan ni alltid kolla in min kompis Johans #2s nya blogg. Den har inte sa mycket innehall an men han ar en briljant kille sa det kommer nog ordna sig eller sa kan du njuta av det roliga faktumet att de har en speciell organisation i USA som ar ansvariga for att bevaka flaggor i USA sa att ingen skammer ut landet med att ha en smutsig flagga. De har en hotline sa man kan ringa in och rapportera flaggor, sen kommer de, hamtar flaggan, viker ihop den snyggt och branner den for det ar bara de som far gora det.